کد مطلب:298559 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:225

و اما سخنان بزرگان


1. ثقه الاسلام كلینی (ره) در كتاب شریف كافی فرموده: فاطمه (ع) پنج سال پس از بعثت پیغمبر (ص) به دنیا آمد و چون از دنیا رفت هیجده سال و هفتاد و پنج روز از عمر او گذشته بود. و مرحوم مجلسی در بحارالانوار (ج 43، ص 9) حدیث دیگری به همین مضمون از امام باقر (ع) از همان كتاب كافی نقل می كند.

2. مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب گوید: فاطمه پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم ماه جمادی الاخر در مكه به دنیا آمد و هشت سال با پدرش در مكه بود، سپس به مدینه هجرت كرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی (ع) ازدواج نمود و روزی كه پیغمبر (ص) از دنیا رفت هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه (ع) گذشته بود.

3. مرحوم اربلی در كتاب كشف الغمه از امام باقر (ع) روایت كرده كه فرمود: فاطمه (ع) پنج سال پس از بعثت در همان سالی كه قریش خانه ی كعبه را بنا می كردند متولد شد، و روزی كه از دنیا رفت هیجده سال و هفتاد و پنج روز و بنا به روایت صدقه هیجده سال و یك ماه و پانزده روز از عمرش گذشته بود.

و اما از علمای عامه از محمد بن اسحاق و ابونعیم و ابوالفرج و طبری و واقدی نقل شده [1] كه گفته اند: ولادت فاطمه (ع) پنج سال قبل از بعثت بوده است.

نگارنده گوید: پس از اینكه اختلاف در روایات و نقلها معلوم شد بخوبی روشن می شود كه گفتار محدثین بزرگوار شیعه به صحت و درستی نزدیكتر و با روایات منطبقتر از گفتار علمای اهل سنت است، زیرا گفتار آنها با روایاتی كه درباره ی خلقت آن حضرت و انعقاد آن از میوه ی بهشتی نقل كرده اند سازگار نیست، اما با گفتار محدثین شیعه سازگار است زیرا اگر چه بسیاری تاریخ معراج را در سالهای آخر توقف حضرت در مكه نقل كرده اند، اما اجماع و شهرتی در این باره در كار نیست، گذشته از آن همان طور كه در تاریخ زندگانی رسول خدا (ص) ذكر شده از مجموع روایات


استفاده می شود كه معراج رسول خدا (ص) به آسمانها بیش از یك بار بوده و مكرر اتفاق افتاده است، چنانكه در نقل ابن شهر آشوب (ره) نیز بود. فقط یك مطلب می ماند و آن اینكه در حدیث صاحب كشف الغمه نامی از بنای كعبه به دست قریش در همان سال نیز برده شده كه این مطلب با قول اهل سنت سازگارتر است، كه آن نیز محتمل است دوبار اتفاق افتاده باشد یعنی پس از بعثت نیز چنین اتفاقی پیش آمده باشد، و در تاریخ ذكری از آن به میان نیامده و احتمال دخل و تصرف راویان نیز در كار هست، و به هر صورت ارتكاب تاویل و احتمالات در این طرف خیلی كمتر و آسانتر از آن طرف است. [2] .

و برخی نیز مانند صاحب قاموس الرجال احتمال داده اند كه راویان كلمه ی «بعد النبوه» را به «قبل النبوه» تبدیل كرده و یا بالعكس.

ضمنا در برابر دو قول مزبور، برخی نیز ولادت آن حضرت را در سال دوم و سوم بعثت دانسته اند كه چندان اعتباری ندارد. والله العالم.


[1] قاموس الرجال، ج 11، ص 27.

[2] يك استبعاد ممكن است باقي بماند كه بگويند: اگر فاطمه (ع) پنج سال پس از بعثت به دنيا آمده باشد مستلزم آن است كه خديجه (ع) در سن پنجاه و نه سالگي به فاطمه حامله شده باشد، زيرا چنانكه در جاي خود مذكور شد هنگامي كه رسول خدا (ص) با خديجه ازداج كرد، از عمر آن حضرت بيست و پنجسال گذشته بود و از عمر خديجه چهل سال، و رسول خدا (ص) نيز در سن چهل سالگي به رسالت مبعوث گرديد و چهار سال پس از بعثت نيز اگر خديجه حامله شده باشد، مي شود همان پنجاه و نه سال و اين بعيد به نظر مي رسد؟

و چنانكه گفتيم اين فقط استبعادي بيش نيست و گرنه با توجه به اينكه زنان قريش در سن شصت سالگي يائسه مي شود و با توجه به نمونه هايي كه در تاريخ و بلكه زمان خود ما ديده شده كه زناني در سنين شصت و بالاتر از شصت سالگي حامله شده اند جايي براي اين سؤال و استبعاد هم باقي نمي ماند!.